понеділок, 3 липня 2017 р.

ПЕРЕВІРКИ І КОНТРОЛЬ / ДЕРЖПРАЦІ: Новий порядок перевірок у сфері праці


Олена КОНОВАЛОВА, 
заступник директора департаменту з питань праці — начальник відділу з питань трудових відносин Державної служби України з питань праці
Ірина ІВАНЧЕНКО, 
шеф-редактор журналу «Кадровик-01» та системи «Expertus: Кадри»

ДІЗНАЙТЕСЯ

  1. Що і як контролюватимуть інспектори праці
  2. Коли інспектор праці приходить без попередження
  3. За що на роботодавців чекає штраф
  4. Які порушення можна виправити без штрафу, виконавши припис
Дотримання законодавства про працю перевірятимуть по-новому. Навіть термін «перевірка» йде з ужитку. Замість перевірок Уряд запроваджує інспекційні відвідування. Їх проводитимуть посадові особи Держпраці та виконавчих органів місцевих рад. Мета змін — запровадити нові підходи у відносинах держави та бізнесу, за яких пріоритетом для інспекторів праці стають профілактична робота і консультування роботодавців.

Новий Порядок державного контролю за додержанням законодавства про працю (далі — Порядок) затверджено постановою КМУ «Деякі питання реалізації статті 259 Кодексу законів про працю України та статті 34 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 26.04.2017 № 295(далі — Постанова № 295; с. 69).

Інспектори праці: коло розширено

Контрольні функції у сфері праці покладено на Державну службу України з питань праці (Держпраці) (ч. 1 ст. 259 Кодексу законів про працю України; КЗпП), а реалізують їх посадові особи Держпраці та її територіальних органів — інспектори праці.

Із 01.01.2017 право проводити перевірки у сфері праці та зайнятості, штрафувати за порушення, складати протоколи про адміністративні правопорушення делеговано й органам місцевого самоврядування (ОМС) (ст. 17, 18, 34 Закону «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР; далі — Закон № 280; п. 2 ч. 1 ст. 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення; КпАП).

Контрольні повноваження у сфері праці отримали виконавчі органи міських рад міст обласного значення та сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад.

Закон № 280 закріпив за ОМС право проводити перевірки і накладати штрафи. Постанова № 295дала змогу реалізувати це право на практиці. ОМС зможуть перевіряти всіх роботодавців — як юридичних осіб усіх форм власності, так і ФОП.

У фокусі контролю — своєчасна та повна оплата праці, додержання мінімальних гарантій в оплаті праці, оформлення трудових відносин.

Посадовцям ОМС, до обов’язківа яких входить контроль у сфері праці, Держпраці видаватиме службове посвідчення інспектора праці.

Держпраці вестиме реєстр виданих посвідчень. Посвідчення, щодо якого у реєстрі немає інформації, вважатимуть недійсним.
Форму службового посвідчення інспектора праці затвердить Мінсоцполітики. Проект відповідного наказу вже підготовлено. Ознайомитися з формою посвідчення можна на офіційному сайті Держпраці dsp.gov.ua.
На Держпраці покладено нагляд за тим, як ОМС виконуватимуть делеговані їм повноваження. Порядок нагляду також затверджено Постановою № 295.

Замість перевірки — інспекційне відвідування

Дотепер періодичність перевірок визначали критерії ризику, як-от, заборгованість з виплати зарплати, невідповідність кількості працівників суб’єкта господарювання обсягам виробництва тощо (постанова КМУ від 17.11.2010 № 1059). Постановою № 295 скасовано попередні критерії. Планових перевірок у сфері праці не буде. Замість них запроваджують нові форми контролю — інспекційні відвідування та невиїзні інспектування.

Коли до вас завітає інспектор з праці

Підстави для інспектування визначено пунктом 5 Порядку. Як і раніше, Держпраці ініціюватиме контрольний захід за зверненням працівника, трудові права якого порушено. Утім, перелік обставин, за яких роботодавця інспектуватимуть, розширено.

ДФС, Держстат, Пенсійний фонд щомісяця аналізують інформацію із державних реєстрів та повідомляють Держпраці про ймовірні порушення. До «зони ризику і контролю» потрапляють роботодавці, які використовують працю фізичних осіб на умовах цивільно-правових договорів, переукладаючи їх упродовж року. Якщо на підприємстві понад 30% осіб працюють за договорами цивільно-правового характеру, слід чекати на інспектування. Завдання інспектора — з’ясувати, чи не підмінено трудовий договір договором підряду, тобто чи немає приховання трудових відносин.

Інспектор на порозі: що має знати роботодавець

Інспекційне відвідування до його початку підлягає повідомній реєстрації Держпраці чи її територіальним органом. Порядок повідомної реєстрації затвердить Держпраці. Проект відповідного наказу розроблено.

За загальним правилом, інспектор праці повідомляє роботодавця про інспекційне відвідування (абз. 1 п. 8 Порядку). Є виняток — коли йдеться про ймовірну нелегальну працю, інспектор не інформуватиме роботодавця про відвідування, якщо вважає, що це зашкодить перевірці.

Дотепер інспектори пред’являли роботодавцеві направлення на перевірку, підписане керівником органу контролю, та службове посвідчення. За Порядком інспектор має пред’явити єдиний документ — посвідчення інспектора праці.

Перевірте, чи є в інспектора посвідчення, — це право роботодавця (пп. 1 п. 14 Порядку). Якщо посвідчення немає — ви можете не допускати інспектора до інспектування (пп. 2 п. 14 Порядку).

Якщо інспектування стосується неоформлених трудових відносин, інспектор з праці має право безперешкодно і в будь-яку годину доби проходити до будь-яких приміщень, де використовують найману працю, фіксувати відвідування засобами аудіо-, фото- і відеотехніки (пп. 1, 6 п. 11 Порядку). А от вилучати оригінали фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, комп’ютери та їх частини інспекторові заборонено (пп. 7 п. 11 Порядку). Дві вимоги до самого інспектора під час таких інспектувань — наявність службового посвідчення і дотримання законодавства про охорону праці.

10 робочи

Якщо за умовами виробництва працівники заходять до лабораторії у спеціальному одязі й бахілах, інспектор теж має дотримати вимог безпеки — як щодо себе, так і щодо виробництва.
Забезпечте інспектора робочим місцем, де він зможе вести конфіденційні розмови із працівниками. Це передбачено Порядком (пп. 5 п. 11). Інспектор має право наодинці або у присутності свідків ставити працівникам об’єкта відвідування запитання стосовно законодавства про працю, отримувати від них усні або письмові пояснення (пп. 3 п. 11 Порядку).

10 робочих днів
максимальна тривалість інспекційного відвідування


Які документи може затребувати інспектор? Будь-які, що передбачені законодавством про працю і стосуються тематики інспектування:


Інспектори праці за наявності службового посвідчення безперешкодно, без попереднього повідомлення мають право <…> ознайомитися з будь-якими книгами, реєстрами та документами, ведення яких передбачено законодавством про працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування, невиїзного інспектування, з метою перевірки їх відповідності нормам законодавства та отримувати завірені об’єктом відвідування їх копії або витяги (пп. 2 п. 11 Порядку).

Вимоги інспектора праці надати доступ до приміщень і робочих місць, документи для ознайомлення, їх копії чи витяги, пояснення є обов’язковими для виконання (п. 12 Порядку).

Якщо ви вважаєте, що дії інспектора праці неправомірні, оскаржуйте їх у встановленому законом порядку (пп. 8 п. 14 Порядку).

Невиїзне інспектування

Це новація Порядку. Якщо не йдеться про порушення правил оформлення трудових відносин (пп. 2 п. 5 Порядку), інспектор може затребувати документи і пояснення з питань, що є підставою для контрольного заходу, і розглянути їх у приміщенні органу контролю без відвідування роботодавця. Рішення про невиїзне інспектування ухвалює керівник органу контролю або його заступник. Рішення погоджують із роботодавцем (п. 15 Порядку).

Останнього дня невиїзного інспектування інспектор складе акт за його результатами, а якщо виявить порушення законодавства про працю — то й припис про їх усунення (п. 19 Порядку).

Перешкоди у діяльності інспектора праці

За недопущення до перевірки з питань додержання законодавства про працю, створення перешкод у її проведенні передбачено відповідальність роботодавця у трикратному розмірі мінімальної зарплати, встановленої законом на момент виявлення порушення (мзп) (абз. 6 ч. 2 ст. 265 КЗпП). Якщо мета перевірки — виявити неоформлених працівників, перешкоди в її проведенні зумовлюють відповідальність у стократному розмірі мзп (абз. 7 ч. 2 ст. 265 КЗпП).

Перешкоджання контрольному заходу з питань праці тягне за собою й адміністративну відповідальність посадових осіб у вигляді штрафу від 50 до 100 нмдг (ст. 188-6 КпАП).

«Перешкодами у діяльності інспектора праці» в контексті Порядку є (п. 16 Порядку):
відмова у допуску до проведення відвідування;
ненадання інформації, необхідної для проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування;
створення перепон у реалізації інших прав, передбачених пунктом 11 Порядку, наприклад, недопуск до приміщення, де використовують найману працю, перешкоджання у відеофіксації інспектування, ненадання робочого місця для конфіденційних розмов із працівниками.

Якщо роботодавець створює перешкоди у діяльності інспектора праці, той складає акт про неможливість проведення інспекційного відвідування або невиїзного інспектування. Причини, що унеможливили інспектування, зазначають в акті. За можливості акт підписують керівник об’єкта відвідування або уповноважена ним особа (п. 16 Порядку).

Такий самий акт інспектор складе й за відсутності документів, передбачених законодавством про працю. Роботодавцеві надішлють копію акта і письмову вимогу, в якій буде зазначено строк для поновлення документів. На час поновлення документів строк інспекційного відвідування призупиняють.

Інспектування добігає кінця: акт і припис

За результатами інспекційного відвідування інспектор складе акт, а якщо виявить порушення законодавства про працю — припис про їх усунення (п. 19 Порядку).

Акт про результати інспекційного відвідування

Останнього дня інспекційного відвідування інспектор складе й підпише акт у двох примірниках. Один із них залишиться у роботодавця.

Інспектор долучить до акта всі матеріали, зафіксовані фото-, відео- чи аудіотехнікою під час відвідування, в акті зробить про це позначку. Матеріали в електронному вигляді інспектор додасть на дисках, проставивши на них номер акта (п. 22 Порядку). Обидва примірники акта інспектор надасть на підпис керівникові об’єкта відвідування або уповноваженій ним особі (п. 20 Порядку).

Перед підписанням акта інспектор поінформує роботодавця про його права та обов’язки (пп. 5 п. 14 Порядку).


Якщо у вас є журнал перевірок, ви маєте право зажадати від інспектора внести запис про проведення інспекційного відвідування, перш ніж акт буде надано на підпис представникам роботодавця (пп. 4 п. 14 Порядку).

Якщо роботодавець не погоджується із викладеною в акті інформацією, він має право подати письмові зауваження до акта (пп. 3 п. 14, п. 21 Порядку). У цьому разі акт підписують із зауваженнями, вони стають невід’ємною частиною акта.

Роботодавець може подати зауваження і згодом, але не пізніше трьох робочих днів із дати підписання акта. Обов’язок інспектора — надати письмову вмотивовану відповідь на зауваження. Строк — три робочих дні з дня надходження зауважень.

Припис про усунення порушень

Припис є обов’язковою для виконання у визначені строки письмовою вимогою інспектора праці про усунення об’єктом відвідування порушень законодавства про працю, виявлених під час інспекційного відвідування (п. 23 Порядку).

Інспектор внесе припис не пізніше ніж протягом наступного робочого дня після підписання акта (відмови від підписання), а за наявності зауважень — наступного дня після їх розгляду.

Інспектор складе і підпише припис у двох примірниках, надасть їх на підпис керівникові об’єкта відвідування або уповноваженій ним особі. Один примірник припису залишать роботодавцеві (п. 24 Порядку).

Інспектор зазначить у приписі строк для усунення порушень. Якщо він перевищуватиме три місяці, інспектор визначить графік і заходи для усунення порушень. Про їх виконання роботодавець інформуватиме інспектора із визначеною у приписі періодичністю.

Якщо після закінчення строку роботодавець не відповість про усунення порушень чи обсяг відповіді буде недостатній, аби підтвердити, що порушення усунуто, інспектор знову перевірятиме роботодавця. Мета інспектування у цьому разі — стан виконання припису (п. 25 Порядку).

Роботодавець може оскаржити припис керівникові відповідного територіального органу Держпраці або його заступнику. Строк для оскарження — 10 днів із дати отримання припису. У разі незгоди з рішенням цих посадовців можна звернутися з оскарженням до керівника Держпраці або його заступника (п. 30 Порядку). Скаргу розглянуть протягом 30 днів.

Якщо скаргу подано у встановлений строк, виконання припису тимчасово припиняється. За результатами її розгляду припис можуть скасувати повністю або в окремій частині.

Якщо роботодавець відмовляється підписати акт і припис

За відмови керівника чи уповноваженого представника об’єкта відвідування підписати акт чи припис їх складають у трьох примірниках.

Два примірники акта і припису не пізніше наступного робочого дня надішлють роботодавцеві рекомендованим листом з описом вкладення та повідомленням про вручення.

Роботодавець зобов’язаний повернути інспекторові праці підписані примірники акта і припису не пізніше ніж за три робочих дні з дати отримання. Якщо за цей строк документи не надійдуть, інспектор складе акт про відмову від підпису у двох примірниках, один із яких надішле роботодавцеві рекомендованим листом із повідомленням про вручення (п. 26 Порядку).


Роботодавця не притягнуть до відповідальності, якщо…

…він виконає припис про усунення порушень у встановлений строк. У цьому разі до відповідальності не притягатимуть ані роботодавця (ст. 265 КЗпП), ані його посадових осіб (п. 28 Порядку). Це — новація Порядку і крок доброї волі назустріч роботодавцям.

Виняток — виявлення таких порушень, як використання праці неоформлених працівників, несвоєчасна та не у повному обсязі виплата зарплати, недодержання мінімальних гарантій в оплаті праці. У таких випадках відповідальності не уникнути. Роботодавця та його посадових осіб притягнуть до відповідальності одночасно із внесенням припису й незалежно від факту усунення порушень під час інспекційного відвідування або невиїзного інспектування.

Аудит трудових відносин від інспекторів праці

Інспектор праці контролює, як роботодавець дотримує закону у трудових відносинах. Але пріоритет інспектора — запобігти порушенням завдяки профілактичній роботі й консультаціям роботодавців.

За зверненням роботодавця інспектори праці можуть проаналізувати, як на підприємстві дотримують законодавство про працю, дати рекомендації, як усунути недоліки (п. 31 Порядку).

Інспектор може прийти до вас не лише з інспекційним відвідуванням, а й для роз’яснювальної роботи. Він інформуватиме роботодавця і працівників про ефективні способи дотримання закону, моніторинг роботи з персоналом, оформлення трудових відносин. Рішення про такі відвідини теж підлягає повідомній реєстрації Держпраці (п. 5 Порядку), але приймає його інспектор самостійно.

Немає коментарів:

Дописати коментар