середа, 18 травня 2016 р.

Перерахування неприбутковій організації в декларації про прибуток підприємства


    
    Більшість підприємств стикалось з питанням перерахування коштів неприбутковим організаціям: членські внески в об’єднання, спілки чи асоціації, відрахування в профспілку від фонду оплати праці, перерахування в благодійні чи інші неприбуткові організації.
  
    В бухгалтерському обліку такі витрати визнаються витратами періоду, в якому вони були понесені (Дт 949). Безумовно, мають бути первинні документи, що підтверджують здійснення операції та документи, що підтверджують статус неприбутковості отримувача. На сьогодні, підтвердженням статусу неприбутковості є рішення контролюючого органу про внесення організацій до Реєстру (додаток 2 до Положення N 37). Про це неодноразово акцентувала ДФС в своїх консультаціях.
  
    В податку на прибуток дещо складніше. Підприємства, які не коригують фінансовий результат з метою оподаткування, враховують перерахування неприбутковим організаціям в повному обсязі. Ті ж підприємства, що визначають об’єкт оподаткування шляхом коригування бухгалтерського фінансового результату на різниці, мають врахувати обмеження пп. 140.5.9 ст.140 Податкового кодексу.
  
    Коригування фінансового результату звітного періоду відбувається в сторону збільшення на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, які на дату такого перерахування або передачі відповідали умовам, визначеним п. 133.4 ст. 133 Податкового кодексу, у розмірі, що перевищує 4 % оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.
  
    Якщо підприємство вирішило скористатися зазначеною нормою слід звернути увагу на такі моменти:
  
   1. 4% -й ліміт для коригування розраховується на весь календарний рік;
  
   2. базою для обчислення 4%-го ліміту, за діючою редакцією Податкового кодексу, є оподатковуваний прибуток.
  
   Якби мова йшла про 2015 рік, то база для обрахунку (оподатковуваний прибуток) цих 4 % бралась би з рядка 07 декларації за 2014 рік. 
  
   Що стосується 2016 року, то декларація про прибуток (наказ ДФСУ від 20.10.2015р. № 897) не містить показник «оподатковуваний прибуток».
  
   Адже такий об’єкт оподаткування існував до 2015 року. З 01.01.2015 року об’єктом оподаткування є фінансовий результат.
  
   А тому маємо для розрахунку ліміту звернутися до рядку 04 «Об’єкт оподаткування» декларації за 2015 рік.
  
   Для наочності, розглянемо на прикладах.
  
    Приклад 1. В 1 півріччі 2016 року ТОВ перераховано благодійному фонду кошти в сумі 12 000 грн.
  
   Об’єкт оподаткування за 2015 рік (ряд.04) – 200000грн.
  
   4% * 200000грн = 8000 грн. Таким чином, фінансовий результат до оподаткування маємо збільшити на 4000 грн (12000 – 8000).
  
   Фрагмент додатку РІ до декларації за 1 півріччя 2016 року

  
   
 
Різниці, на які збільшується фінансовий результат
   
Різниці, на які зменшується фінансовий результат
3.1.9сума коштів або вартість товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, які на дату перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг відповідали умовам, визначеним пунктом 133.4 статті 133 розділу III Податкового кодексу України, у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року (підпункт 140.5.9 пункту 140.5 статті 140 розділу III Податкового кодексу України)4000ХХ

  
    Приклад 2. В 1 півріччі 2016 року ТОВ перераховано благодійному фонду кошти в сумі 12 000 грн. Об’єкт оподаткування за 2015 рік (ряд.04) – 350000грн.
  
   4% * 350000грн = 14000 грн. Таким чином, фінансовий результат до оподаткування за 1 півріччя 2016 року коригувати не потрібно, адже сума перерахування не перевищує суму розрахованого 4%-го ліміту.
  
  
   Приклад 3. В 1 півріччі 2016 року ТОВ перераховано благодійному фонду кошти в сумі 12 000 грн. Об’єкт оподаткування за 2015 рік (ряд.04) має від’ємне значення.
  
   Таким чином у підприємства відсутня база для розрахунку 4%-го ліміту. З огляду на це, коригуванню в бік збільшення фінансового результату за 1 квартал 2016 року підлягає вся суму операції.
  
  
   Фрагмент додатку РІ до декларації за 1 півріччя 2016 року

  
   
 Різниці, на які збільшується фінансовий результат  Різниці, на які зменшується фінансовий результат
3.1.9сума коштів або вартість товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, які на дату перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг відповідали умовам, визначеним пунктом 133.4 статті 133 розділу III Податкового кодексу України, у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року (підпункт 140.5.9 пункту 140.5 статті 140 розділу III Податкового кодексу України)12000ХХ

  
   Слід зауважити, що тимчасово, починаючи з 1 січня 2015 року і на період проведення АТО коригування за пп. 140.5.9 ст.140 Податкового кодексу не проводяться щодо сум коштів або вартості спеціальних засобів індивідуального захисту (касок, бронежилетів, виготовлених відповідно до військових стандартів), технічних засобів спостереження, лікарських засобів та медичних виробів, засобів особистої гігієни, продуктів харчування, предметів речового забезпечення, а також інших товарів, виконаних робіт, наданих послуг за переліком, що визначається КМУ, які добровільно перераховані (передані) ЗСУ, Національній гвардії України, СБУ, Службі зовнішньої розвідки України, Державній прикордонній службі України, МВС України, Управлінню державної охорони України, Державній службі спеціального зв'язку та захисту інформації України, іншим утвореним відповідно до законів України військовим формуванням, їх з'єднанням, військовим частинам, підрозділам, установам або організаціям, що утримуються за рахунок коштів державного бюджету, для потреб забезпечення проведення АТО (п. 33 підрозд. 4 розд. XX "Перехідні положення".
  
   Такі організації відносяться до бюджетних. З огляду на роз’яснення ДФСУ документами, що підтверджують статус бюджетної установи, можуть бути положення про орган, установу чи організацію; статут органу, установи чи організації; рішення про створення; довідка (витяг) з ЄДРПОУ; лист головного розпорядника бюджетних коштів тощо.
  
   
Олена Габрук незалежний експерт – консультант з питань оподаткування та обліку, ЦДІ «Парітет»

   
 
 

Немає коментарів:

Дописати коментар