Порівняльна
таблиця порядку адміністрування податків -
розділ ІІ Податкового Кодексу України, статті 40 – 132
До введення Податкового кодексу
|
Після введення Податкового кодексу
|
Контролюючими органами є:
- митні органи;
- органи Пенсійного фонду України;
- органи фондів загальнообов'язкового державного
соцстрахування;
- податкові органи
|
Контролюючими органами є:
- податкові органи;
- митні органи.
|
Податкова звітність, отримана контролюючим
органом від платника податків як податкова декларація, що заповнена ним
всупереч правилам, зазначеним у затвердженому порядку її заповнення, може
бути не визнана таким контролюючим органом як податкова декларація, якщо в
ній не зазначено обов'язкових реквізитів, її не підписано відповідними
посадовими особами, не скріплено печаткою платника податків.
|
Податкова декларація повинна містити такі обов’язкові
реквізити:
тип документа (звітний, уточнюючий, звітний новий);
звітний (податковий) період, за який подається
податкова декларація;
звітний (податковий) період, що уточнюється (для
уточнюючого розрахунку);
повне найменування (прізвище, ім’я, по батькові)
платника податків згідно з реєстраційними документами;
код платника податків згідно з Єдиним державним
реєстром підприємств та організацій України або податковий номер;
реєстраційний номер облікової картки платника податків
або серію та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні
переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової
картки платника податків та повідомили про це відповідний орган державної
податкової служби і мають відмітку у паспорті);
місцезнаходження (місце проживання) платника податків;
найменування органу державної податкової служби, до
якого подається звітність;
дата подання звіту (або дата заповнення — залежно від
форми);
ініціали, прізвища та реєстраційні номери облікових
карток посадових
осіб платника податків;
підписи платника податку — фізичної особи та/або
посадових осіб платника податку, визначених цим Кодексом, засвідчені печаткою
платника податку (за наявності).
У окремих випадках, коли це відповідає сутності податку
або збору та є необхідним для його адміністрування, форма податкової
декларації додатково може містити такі обов’язкові реквізити:
відмітка про звітування за спеціальним режимом;
код виду економічної діяльності (КВЕД);
код органу місцевого самоврядування за КОАТУУ;
індивідуальний податковий номер та номер свідоцтва про
реєстрацію платника податку на додану вартість згідно з даними реєстру
платників податку на додану вартість за звітний (податковий) період.
Податкова декларація повинна бути підписана:
- керівником платника податків або уповноваженою
особою, а також особою, яка відповідає за ведення бухгалтерського обліку та
подання податкової декларації до органу державної податкової служби. У разі
ведення бухгалтерського обліку та подання податкової декларації безпосередньо
керівником платника податку така податкова декларація підписується таким
керівником та особою, яка відповідає за ведення бухгалтерського обліку;
- фізичною особою — платником податків або його
законним представником;
- особою, відповідальною за ведення бухгалтерського
обліку та подання податкової декларації згідно із договором про спільну
діяльність або угодою про розподіл продукції.
Якщо податкова декларація подається
податковими агентами юридичними особами, вона повинна бути підписана
керівником такого агента та особою, яка відповідає за ведення бухгалтерського
обліку та подання податкової декларації такого агента, а якщо податковим
агентом є платник податків — фізична особа — таким платником податків.
|
Податкова звітність подається:
-особисто платником податків або уповноваженою на це
особою;
- надсилається поштою з повідомленням про вручення та з
описом вкладення;
- засобами електронного зв’язку в
електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису
підзвітних
|
Платники податків, що належать до великих та середніх підприємств,
подають податкові декларації до органу державної податкової служби в
електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації електронного підпису
підзвітних осіб у порядку, визначеному законодавством.
|
Податкові декларації подаються за
базовий звітний (податковий) період, що дорівнює календарному року для
платників податку на доходи фізичних осіб — до 1 квітня року, що настає за звітним
|
Податкові декларації подаються за базовий звітний
(податковий) період, що дорівнює календарному року для платників податку на
доходи фізичних осіб — до 1 травня
року, що настає за звітним
|
Платник податків, який до початку його перевірки
контролюючим органом самостійно виявляє факт заниження податкового
зобов'язання минулих податкових періодів, зобов'язаний:
а) або надіслати уточнюючий розрахунок і
сплатити суму такої недоплати та штраф у розмірі п'яти відсотків від такої суми до подання такого уточнюючого
розрахунку,
б) або відобразити суму такої недоплати у складі
декларації з цього податку, що подається за наступний податковий період,
збільшену на суму штрафу у розмірі п'яти
відсотків від такої суми, з відповідним збільшенням загальної суми
податкового зобов'язання з цього податку.
|
Платник податків, який до початку його перевірки
контролюючим органом самостійно виявляє факт заниження податкового
зобов’язання минулих податкових періодів, зобов’язаний:
а) або надіслати уточнюючий розрахунок і сплатити суму
недоплати та штраф у розмірі трьох
відсотків від такої суми до подання такого уточнюючого розрахунку;
б) або відобразити суму недоплати у
складі декларації з цього податку, що подається за податковий період,
наступний за періодом, у якому виявлено факт заниження податкового
зобов’язання, збільшену на суму штрафу у розмірі п’яти відсотків від такої суми, з відповідним збільшенням
загальної суми грошового зобов’язання з цього податку.
|
Контролюючий орган зобов'язаний самостійно
визначити суму податкового зобов'язання платника податків у разі якщо:
а) платник податків не подає у встановлені
строки податкову декларацію;
б) дані документальних перевірок результатів
діяльності платника податків свідчать про заниження або завищення суми його
податкових зобов'язань, заявлених у податкових деклараціях;
в) контролюючий орган внаслідок проведення
камеральної перевірки виявляє арифметичні або методологічні помилки у поданій
платником податків податковій декларації, які призвели до заниження або
завищення суми податкового зобов'язання.
г) згідно з законами з питань оподаткування
особою, відповідальною за нарахування окремого податку або збору
(обов'язкового платежу), є контролюючий орган.
|
Контролюючий орган зобов’язаний самостійно визначити
суму грошових зобов’язань, зменшення (збільшення) суми
бюджетного відшкодування та/або зменшення від’ємного
значення
об’єкта оподаткування податком на прибуток або
від’ємного
значення суми податку на додану вартість платника
податків, передбачених
цим Кодексом або іншим законодавством, якщо:
- платник податків не подає в установлені строки
податкову (митну) декларацію;
- дані перевірок результатів діяльності платника
податків
свідчать про заниження або завищення суми його
податкових зобов’язань, заявлених у податкових (митних) деклараціях,
уточнюючих розрахунках;
- згідно з податковим та іншим законодавством особою,
відповідальною за нарахування сум податкових
зобов’язань з окремого податку або збору, застосування штрафних (фінансових)
санкцій та пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної
діяльності, є контролюючий орган;
- рішенням суду, що набрало законної сили, особу
визнано винною в ухиленні від сплати податків;
- дані перевірок щодо утримання
податків у джерела виплати, в тому числі податкового агента, свідчать про
порушення правил нарахування, утримання та сплати до відповідних бюджетів
податків і зборів, передбачених цим Кодексом, у тому числі податку на доходи
фізичних осіб таким податковим агентом
|
Види перевірок:
-
планові та позапланові виїзні;
-
документальні невиїзні (камеральні)
|
Органи державної податкової служби мають право
проводити:
-камеральні,
-документальні (планові або позапланові; виїзні або
невиїзні);
-фактичні перевірки.
|
Якщо останній день
строків сплати податкового зобов’язання припадає на вихідний або святковий
день, то останнім днем кожного з таких строків вважається наступний за
вихідним або святковим робочий операційний (банківський) день.
|
-
|
Податкові
роз'яснення:
- податкове роз'яснення є оприлюдненням
офіційного розуміння окремих положень податкового законодавства контролюючими
органами у межах їх компетенції, яке використовується при обгрунтуванні їх
рішень під час проведення апеляційних процедур. Податковими роз'ясненнями
вважаються будь-які відповіді контролюючого органу на запити зацікавлених
осіб з питань оподаткування. Податкове роз'яснення, надане контролюючим
органом вищого рівня, має пріоритет над податковими роз'ясненнями
підпорядкованих йому контролюючих органів. Податкове роз'яснення центрального
податкового органу має пріоритет над податковими роз'ясненнями, виданими
іншими контролюючими органами. Податкове роз'яснення не має сили
нормативно-правового акта;
- не може бути притягнутим до відповідальності
платник податків, який діяв відповідно до наданого йому податкового
роз'яснення (за відсутності податкових роз'яснень з цього питання, що мають
пріоритет) або узагальнюючого податкового роз'яснення, тільки на підставі того,
що у подальшому таке податкове роз'яснення чи узагальнююче податкове
роз'яснення було змінено або скасовано, чи надано нове податкове роз'яснення
такому платнику податків або узагальнююче податкове роз'яснення, що
суперечить попередньому, яке не було скасовано (відкликано). При цьому при
оцінці доказів судом, наданих органом стягнення, податкові роз'яснення не
мають пріоритету над іншими доказами або іншими експертними оцінками;
- центральний (керівний) орган контролюючого
органу проводить періодичне узагальнення податкових питань, які стосуються
значної кількості платників податків або значної суми податкових зобов'язань,
та затверджує узагальнюючі податкові
роз'яснення, які підлягають оприлюдненню з дотриманням правил комерційної
та банківської таємниці;
Платник податків має право безоплатно отримати
будь-яке податкове роз'яснення, у тому числі надане іншому платнику податків з питання, що розглядається (із
дотриманням правил комерційної або банківської таємниці), у строки,
передбачені для надання відповіді на звернення громадян до органів державної
влади, встановлені законом;
- центральний (керівний) орган контролюючого
органу зобов'язаний видавати та оприлюднювати письмові роз'яснення норм законодавства, які стосуються усіх
аспектів оподаткування окремим податком, збором (обов'язковим платежем) у
спосіб, доступний для ознайомлення з ними більшості їх платників. При
введенні нового податку, збору (обов'язкового платежу) або прийнятті змін до
порядку справляння існуючих центральний (керівний) орган контролюючого органу
зобов'язаний роз'яснити їх платникам особливості такого справляння,
використовуючи засоби масової інформації або інші доступні для таких
платників способи доступу до зазначеної інформації, включаючи візити
працівників контролюючих органів (не пов'язані із здійсненням податкових
перевірок) до платників податків і зборів (обов'язкових платежів) з метою
роз'яснення положень нового порядку.
|
Податкова
консультація
За зверненням платників податків контролюючі органи
безоплатно надають консультації з питань практичного застосування окремих
норм податкового законодавства.
Податкова консультація має індивідуальний характер і може використовуватися виключно платником податків, якому надано таку
консультацію.
За вибором платника податків консультація надається в
усній або письмовій формі.
Консультації надаються органом державної податкової
служби або митним органом, в якому платник податків перебуває на обліку, або
вищим органом державної податкової служби або вищим митним органом, якому
такий орган адміністративно підпорядкований, а також центральним органом
державної податкової служби або спеціально уповноваженим центральним органом
виконавчої влади в галузі митної справи.
Контролюючі органи мають право надавати консультації
виключно з тих питань, що належать до їх повноважень.
|
Тривалість планової
виїзної перевірки не повинна перевищувати 30 робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва - 20 робочих днів.
Тривалість позапланової
виїзної перевірки не повинна перевищувати 15 робочих днів, а щодо суб'єктів малого підприємництва - 10 робочих днів.
Подовження термінів проведення планової виїзної
перевірки можливе на термін не більш як 15
робочих днів, а стосовно суб'єктів малого підприємництва - 10 робочих днів.
Подовження термінів проведення позапланової
виїзної перевірки можливе на термін не більш як 10 робочих днів.
|
Тривалість планових перевірок не повинна перевищувати 30 робочих днів для великих платників
податків, щодо суб’єктів малого підприємництва — 10 робочих днів, інших платників податків — 20 робочих днів.
Продовження строків проведення перевірок можливе за
рішенням керівника органу державної податкової служби не більш як на 15 робочих днів для великих
платників податків, щодо суб’єктів малого підприємництва — не більш як на 5 робочих днів, інших платників
податків —
не більш як на
10 робочих днів.
Тривалість позапланових перевірок (крім перевірок, що
проводяться за наявності обставин, визначених у підпункті 78.1.8 пункту 78.1
статті 78 цього Кодексу, тривалість яких встановлена у статті 200 цього
Кодексу), не повинна
перевищувати 15
робочих днів для великих платників податків, щодо суб’єктів малого
підприємництва — 5 робочих днів,
інших платників податків — 10 робочих
днів.
|
Скарга повинна бути подана контролюючому органу протягом десяти календарних днів, наступних
за днем отримання платником податків податкового повідомлення або іншого
рішення контролюючого органу, що оскаржується.
У разі коли контролюючий орган надсилає платнику
податків рішення про повне або часткове незадоволення його скарги, такий
платник податків має право звернутися протягом десяти календарних днів,
наступних за днем отримання відповіді, з повторною скаргою до контролюючого органу вищого рівня,
а при повторному повному або частковому незадоволенні скарги - до контролюючого
органу вищого рівня із дотриманням зазначеного десятиденного строку для
кожного випадку оскарження та зазначеного двадцятиденного строку для
відповіді на нього.
|
Скарга подається до контролюючого органу вищого рівня у письмовій формі (та у
разі потреби — з належним чином засвідченими копіями документів, розрахунками
та доказами, які платник податків вважає за потрібне надати з урахуванням
вимог пункту 44.6 статті 44 цього Кодексу) протягом 10 календарних днів, що
настають за днем отримання платником податків податкового
повідомлення-рішення або іншого рішення контролюючого
органу, що оскаржується.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар